Tuesday, December 27, 2011

Tawakal Yang Hebat!!



assalamualaikum w.b.t,,=) jgan lupe jawab salam saya,, moga2 kita dapat syafaat bersama di padang masyar nanti..=)

entry kali nie nak cter pasal nelayan.. knape tibe2 pulak laa sy nak cter pasal nelayan kan?? nie smua terjadi time kat MELAKA tuh..=)

hari tuh mase kat melaka smpat laa bual2 dgan nelayan,, tapi bukan saya yg borak2.. saya hanya jadi pndgar yg setia,,=) cehwahh.. ok,,

nelayan: jadi nelayan nie susah,, gaji tak tetap,, setakat nak belie lauk utk org kat umah boleh laa,, nak lebih2 susah,, jgan jadi nelayan.. sebab tuh kene blajar pandai,, jgan jadi nelayan(ayat niee laa slalu diulang nye)

abah: jgan risau tuhan dah tentu dah takdir kite.. kalau tak dek nelayan tak dek laa ikan..=)(bagi smngat)

nelayan: tapi tuh laa,, susah,, gaji tak tetap,,

PAK CIK A: btul gak bang,, tapi saya yakin abg,, jadi nelayan nie TAWAKAL DIE PADA ALLAH TU KUAT,,,,

huhu.. bile dgar jee PAK CIK A cakap macam terus sy berfikir.. pergh hebat nye jadi nelayan nie.. btul cakap pak cik uh TAWAKAL kite pada ALLAH s.w.t akan jadi kuat,, sbbnya,, kite akan meminta kpd ALLAH supaya rezeki ikan kita tinggi,, dan juga kita akan memohon kpd ALLAH supaya selamat kan kite dari bencana laut.. dan macam2 lagi,,, rugilah bagi nelayan tak dek rase feel macam tuh... boleh jadi mereka mempunyai tahap keimanan yang sangat tinggi pada ALLAH S.W.T..=)

p/s: jadi jgan pandang rendah kepada golongan nelayan,,=)

Adakah patut kamu menyangka bahawa kamu akan masuk syurga, padahal belum sampai kepada kamu (ujian dan cubaan) seperti yang telah berlaku kepada orang-orang yang terdahulu daripada kamu? Mereka telah ditimpa kepapaan (kemusnahan harta benda) dan serangan penyakit, serta digoncangkan (oleh ancaman bahaya musuh), sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang yang beriman yang ada besertanya: "Bilakah (datangnya) pertolongan Allah?" Ketahuilah, sesungguhnya pertolongan Allah itu dekat (asalkan kamu bersabar dan berpegang teguh kepada ugama Allah)
.

No comments:

Post a Comment