Monday, March 12, 2012

ta sampai seru lagi??


assalamualaikum w.b.t.. jangan lupe jawab salam..

CONVERSATION..

AYU: weyhh,, ak nak tanya kau sikit boleh x??

IMAN: ape??

AYU: Nape kau pakai tudung ha?? dan kenapa kau macam kurang bergaul dengan laki??

IMAN (sambil senyum dan cuba mncari jawapan terbaik).. ermm.. aku ikut apa yg ALAH suruh jee dalam al-quran.. dia suruh wanita2 menjaga perhiasan mereka dan jangan bertabaruj ( cantik2) seperti orang jahiliyyah dulu..

AYU: ada tak jawapan yang ringan sikit supaya mudah untuk aku paham.. jawapan kau tuh ta kena dngan jiwa aku laa.. give me an exmple please..

IMAN: ok,, macam nie.. kalau kau pergie kedai nak belie kuih.. kuih yang mana yang kau nak beli yang ada dalam bekas tertutup dengan plastik ataupun bekas yang tak tertutup sampai dihurungi lalat??

AYU: for sure laa yang tak kena hurung lalat tuh..

IMAN: so,, sama juga macam kita nie,, kita kene tutup segala perhiasan kita,, supaya tak jadi sebagai alat untuk memuaskan nafsu lelaki.. nak2 lagi laki yang tak baik.. kau tahu ape sbb trjadinya rogol smua tuh.. semua tuh sbbkan kita sndiri yang tak nak menutup aurat..

AYU: ok,, boleh bagi contoh lain??

IMAN: hmm.. contohnya macam nie laa.. pagi tadi mak kau buat nasi lemak,, than dia letak bawah saji.. kau memang tak nampak apa isi dalam nasi lemak tuh.. dan kau pon tertanya2,, ada lauk ape ek?? banyak ke nasi nye?? banyak persoalan yang kau timbulkan,, dan membuatkan kau ta sabar nak makan.. tapi berbeza keadaa bila mak kau masak nasi lemak tapi dia biarkan jee kat atas meja sambil terbukak,, kau dah tahu ape isi dalam tuh,, smua dah tak jadi menarik untuk kau.. same goes dngan kita,, bila ALLAH suruh kia pakai tudung.. untuk menjaga maruah kita hanya untuk suami kita..

AYU.. aku faham dah example yang kau bagi.. tapi aku tgok,, bukannye semua orang yg pakai tudung tuh baik..

IMAN: memang laa tak semua orang yang pakai tudung tuh baik,, tapi orang yang baik mesti pakai tudung.. kadang2 disebabkan segelintir umat islam yg bertudung dan berperangai kurang sopan laa yg mnybbkn mentaliti orang islam fikir macam kau.. Actually,,

kau ta boleh menilai ISLAM dengan penganutny shaja,, but kau kene nilai ISLAM dengan mengamalkan ajarannya..


AYU: aku sbnrnya mmg teringin gak nak pakai tudung macam kau,, tapi mungkin ta smpai seru lagi kowt.. nanti2 laa..

IMAN: AYU,, sebenarnya,, SERU atau HIDAYAH tuh tidak datang sendiri.. kita yang perlu cari.. kita kena banyak berdoa kepada ALLAH spya diberikan hidayah,, dan dikekalkan hidayah tersebut.. kalau kau nak tunggu sampai seru sampai bila?? sampai malaikat maut dah ada kat sisi untuk tarik nyawa kita?? aku takut kau tunggu benda yg tak mndatgkn faedah buat kau.. aku sbgai sahabat kau,, nak same2 masuk syurga dengan kau.. =) jangan risau.. bila kau mula2 nak pakai tudung memang banyak halangannya,,

tapi kau kena ingat untuk masuk syurga bersama nabi muhammad bukannya senang.. sabarye wahai sahabatku..=)


AYU: thanks laa wei.. actually,, belum lagi aku start pakai tudung dah ada orang kutuk2 aku pasal aku nak jadi baik.. tapi macam kau cakap,, untuk masuk syurga bukannya snang.. dan akuh tahu ALLAH sayang aku,, sbb tuh dia bagi aku feel nak pakai tudung,, dan aku tahu ALLAH sntiasa ada dngan aku.. dan aku yakin bila akuh nak berubah ALLAH akan hantar orang2 yang baik macam kau untuk ajar aku.. ALLAH bagi aku jalan yg mudah.. harap2 kita dapat same2 ke syurga..

CONVERSATION END!!

jangan disebabkan perangai seorang umat ISLAM yang ta baik,, menyebabkan mentaliti orang ISLAM yang nak berubah malah orang bukan ISLAM turut memikirkan negatif pasal islam.. WAALLAHUALAM

No comments:

Post a Comment