Monday, May 14, 2012

monogami / poligami,, wanita yg nak berkahwin & lelaki patut bace!!

assalamualaikum w.b.t.. jangan lupe jawab salam saya..

Seperti tajuk di atas,, hari nie saya nak menerangkan kepada kaum lelaki yang terfikir utk berpoligami.. bila tanya "nape nak berpoligami"?? sure ada yg akan balas,, "saya nak ikut sunnah nabi".. acctually ape yg dimaksudkan dgan sunnah??
SUNNAH maksudnya: menurut para ahli hadis semua yg disandarkan pada Nabi Muhammad SAW baik ucapan, perbuatan ataupun rsepons baginda..

Jadi dikatakan poligamai adalah sunnah nabi,, pernyataan ini benar,, kerana nabi pernah berpoligami.. Sebagaimana pula dikatakan monogami adalah sunnah nabi,, inipun 100% benar,, kerana nabi melakukan monogami selama 25 tahun bersama SITI KHADIJAH,, & 10 tahun sahaja berpoligami..sebagaimana informasi daripd aisyah, " Nabi tidak pernah memadukan Khadijah hingga dia meninggal dunia" (H.R Muslim)

Terdapat lagi satu kisah di antara ALI & Fatimah.. ketika mana,, Ali ingin meminang puteri abu jahal.. Rasulullah berkata,, " Sesungguhnya Fatimah itu sebahagian daripada ku,, dan aku tidak suka dia disakiti".. at last,, Nabi Muhammad menyuruh ALI memilih salah satu..

Acctualy,, plajarn yg sangat penting dari kisah fatimah & Ali ini ialah,, poligami tidak boleh menybbkan isteri pertama disakiti hati dan perasaannya. jika isteri pertama sakit hati kerana isteri pertama berpoligamai,, cukup alasan bagi suami utk tidak boleh melakukan poligami( it was said by DR FARHAN HADI,, SEORNAG LELAKI didalam buku cinta high class).. =)

Syeikh Dr Wahbah Zuhaili didalam kitabnya ( AL-FIQH AL-ISLAMY WA ADILLATUHU) "SESUNGGUHNYA PERATURAN BERKAHWIN SATU ADALAH LEBIH BAIK DAN IA MENDOMINASI DAN IA ADALAH ASAL DI SISI SYARAK. MANAKALA POLIGAMAI ADALAH PERKARA YANG JARANG, PENGECUALIAN (DALAM MASALAH-MASALAH TERTENTU) DAN BERCANGGAH DENGAN ASAL SYARAK. POLIGAMI TIDAK DILAKUKAN KECUALI MEMPUNYAI HAJAT TERTENTU DAN SYARIAT TIDAK MEWAJIBKAN IA KE ATAS SESIAPA PUN, BAHKAN TIDAK DIGALAKKAN"
Ibnul Qayyim Al-Jauziyah,, " Fitrah cinta sebenarnya cenderung hanya pada seorang kekasih"

Daripada abu hurairah r.a, Rasulullah SAW bersabda,, "Sesiapa yang memiliki dua isteri lalu ia condong (kepada isteri yang dicintai) maka dia akan datang di hari akhirat dengan separuh badannya condong," Hadis riwayar Abu Daud, Tirmizi, Nasa;i, ibnu Majah, Darimi dan Ahmad"

so pengajarnnya,, bagi kaum lelaki yang terfikir utk brpoligami fikir2 kan laa.. & untuk isteri we should learn to protect our right.. =))Disini saya bukan nak menghalang 100 % poligami,, just fikirkan laa pros and cons dia..

No comments:

Post a Comment