Saturday, August 13, 2011

ramadhan,,=)






assalamualaikum w.b.t... salam ramadhan,, hari ni ade terbace beberapa status kat facebook yang menarik utk dikongsi bersama,, smoga kita sama2 mndapat kebrkatan dari allah dan keampunan dr pada-NYA!!

1)Pada satu hari, Imam Malik bin Anas menangis ketika hendak berbuka. Ketika ditanya oleh muridnya, beliau berkata "Aku sedih melihat makanan yang banyak kerana terkenangkan Rasulullah s.a.w. Baginda berbuka dengan makanan yang sedikit tetapi amalannya banyak. Sedangkan aku berbuka dengan makanan yang banyak, tetapi amalanku cuma sedikit."

2)Fakta menarik:
Jika anda mampu membaca dengan kepantasan 4 mukasurat dalam masa 5 minit,anda akan dapat menghabiskan satu juzu' dalam masa 1/2 jam dan dapat khatam dalam 15 jam sahaja.Imam As-Syafi'ie berkemungkinan membaca dengan kadar kepantasan 15 minit sahaja untuk satu juzuk dan beliau mugkin mengambil masa untuk khatam sebanyak 2 kali dalam tempoh kurang dari 24 jam.Maka tidak hairan jika kita mendengar beliau khatam Qur'an sebanyak 60 kali dalam Ramadhan

3) fasa pertama dah lepas,, skrg kite masuk fasa yang ke 2 iaitu pengampunan,, rugi sangat kalau kite tak dapat pengampunan daripada allah niee,, harap-harap kite tak termasuk dalam golongan yang rugi..

hurmpp,, smlam ade dpat satu ilmu baru yg boleh dikongsikan dalam blog nie,, insyaALLAH,, antara amalan-amalan yang sangat digalakkan dalam bulan ramadhan ini ialah,,,

1) bersedekah,, bertepatan dengan hadis rasulullah s.a.w,, sedekah yang paling afdal adalah pada bulan ramadhan,,

2) bertadarus alquran,, saling membetulkan kesalhan sesama kawan smasa mmbaca alquran,, muliakan perbuatan tuu,, scara tak lgsng dapat mngeratkan sillatulrahim antra sahabat,,=)

3) qiamullail,,, tak kesah laa kita nak bngun pukulbrape pon,, tapi seelok-eloknya 2/3 drpd malam,, ape yg boleh buat tyme qiamullail?? macam2 boleh buat,, terutamanya,, solat tahajud,, solat sunat taubat,, solat sunat hajat,, dan akhiri dgan witir mahupun satu rakaat,,=) tyme niee boleh mngadu semua masalah dan ape yg ade dalam hati tuu kat allah,, allah is always by your side,,=)

4) zakat,,, jgan lupe yee bayar zakat,, allah bagi 29 hari utk org lelaki mnyempurnakan zakat,,, jgan last minute baru nak bayar wahai pemuda2 harapan agama islam niee,,=)

5)iktikaf dalam masjid,, bile dah niat utk iktikaf even bile kite tertidur dalam masjid pon dah kire ibadah,,=) baik kan allah tuu,,

wabillahitaufik wal hidayah,, wassalamualakium w.b.t

No comments:

Post a Comment