Tuesday, February 7, 2012

Cinta Vs NiKah..=)

assalamualaikum W.B.T.. jgan lupe jawab salam saya..=)

Hmpp,, ramainya para remaja,, pakcik2 makcik2,, atau yg paling btul UMAT ISLAM UMAT NABI MUHAMMAD skarang niee tgah SYOK dok hangat bercinta-cintan nie..

Bila orang tanya saya,, "Couple tuh haram ke??" saya pon dok pening nak jawab ape.. bila dah mula umur 18 tahun nie,, baru saya yakin nak jawab macam mana bila orang tanya macam tuh..

Orang cakap cinta tuh ibarat kurap makin digaru makin sedap.. hahaa.=) macam2.. tapi sbnrnya cinta itu satu bnda yang suci yang wujud dalam diri kita sbgai seorang manusia.. cinta niee macam2,, cinta pada ALLAH,, cinta pada RASUL,, cinta MAK BAPAK,,dan macam2 lagi.. kalau yang macam niee punya cinta,, tak dee masalahnya..

Tapi cinta yang paling bahaya ialah bila kita mencintai seseorang yang berlainan jantina yang belum sah menjadi pasangan hidup kita.. senang cter girlfren boyfren laa..=)

Cinta sebelum kahwin niee nak kata haram tak haram,, nak kata wajib tak wajib.. sebabnya hukum nie mengikut keadaan.. hurm macam niee laa senang.. bila kita bercinta dengan seseorang mesti punye wujud satu feel sayang gile laa kat pasangan kita kan.. dan kadang2 kita terlebih-lebih perasaan sayang tuh pada die.. sedangkan dia hanya manusia biasa,, dan kita lupa di atas sana ada ALLAH yang maha menyayangi kita yang patut kita sayang dia lebih dari segalanya..=)Berdosanya kita meletakkan ALLAH di carta hati kita yang paling bawah..



kadg2 bahayanya cinta lepas kahwin nie,, boleh menyebabkan either one couple kita yang tak dapat menahan nafsu yang TAK BAIK die.. biasa laa tuh,, SYAITAN ada kat mana-mana untuk jalankan kerja dia.. jangan blame diaa,, tapi blame diri sendiri yang senang jee nak dikalahkan oleh SYAITAN LAKNATUALLAH tuh.=)

Bila mula-mula jumpa mmglaa baik,, penyabar,, penyantun.. bila dah jadi couple,, boleh pegang2 tangan..

macam2 lagi laa,, bnda yang diharamkan dalam islam.. Jadi kalau btul2 nak couple jugak kene laa cari yang dua-duanya kuat iman,, yang TAK berjumpa.. yang TAK bermesej.. yang hanya disandarkan dalam islam.. couple dan trus bernikah..


BAK KATA USTAZ AZHAR "JANGAN BERCOUPLE KALAU TAK DEK NIAT UNTUK MENGAHWININYA"


jadi bagi diri saya sendiri,, tak dek benifit dari couple before nikah,, sebab kita tak dapat menikmati saat2 bahagia dengan REDHA ALLAH..

Jadi,, nak REDHA ALLAh,, nikah jee terus.. boleh pegang2 tangan,, boleh romantik2,, boleh main kejar-kejar lagi.. macam2 boleh buat.. baru feel sikit,, ALLAH pon suka macam tuh..

Jika kita melakukan sesuatu itu tanpa redha ALLAh,, mustahil untuk kita mengecapi kebahagiaan yang berpanjangan..=) jadi kaum hawa sekalian peliharalah maruah kita hanya untuk orang yang benar-benar telah ditentukan oleh ALLAH untuk diri kita..=) jangan laa kita lalai dari mengingatinya hanya kerana pasangan kita,, kerana DIA laa yang telah mengilhamkan bahagia hingga kita rasa INDAH..=) jadi kalau sebelum niee kita ade couple,, trus minta clash kalau rasa diri tuh belum cukup kuat untuk melawan godaan syaitan.. hilang kekasih tak ape,, jgan hilang ALLAH sudah..=)biarlah pengakhiran zaman bujang kita seperti ini

next entry saya nak bercerita tentang couple islamik..

2 comments:

  1. Salam, yg kat atas tu cinta sebelum kawen ke slepas?

    "kadg2 bahayanya cinta lepas kahwin nie,, boleh menyebabkan either one couple kita...."

    ReplyDelete
    Replies
    1. wa'alkmslm..=) yang kat atas niee cinta selepas kahwin..=)

      either one couple kite??

      Delete