Saturday, January 15, 2011

bab perkahwinan!!! SYARIAH bersAmA ustazah Fatimah!!


“Carilah isteri dengan harta mu untuk dikahwini bukan untuk berzina. Maka isteri yang kamu nikmati, berikanlah kepada mereka maharnya (dengan sempurna) sebagai suatu kewajipan; dan tiadalah mengapa bagi kamu terhadap sesuatu yang kamu telah saling merelakan, sesudah menentukan mahar itu. Sesungguhnya Allah S.W.T Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana.”



assalamualaikumwarahmatuallahiwabarakatu.. jagan lupe jawab,, nanti anda dapat paha dan saya turut mndapat saham di padang masyar kelak,,,

hari niee saya nak bercerite tntang BAB KAHWIN yg saya plajari di sekolah dah dkat 2 minggu dah blajar bab kahwin nie,,, tapi tak habis-habis,, agak bosan pon ade,, tapi ade some part yg best,,, dalam bab kahwin nie ada satu part pasal mahar!! mahar niee lbih kurang macam mas kahwin,, tetibe tringat kat satu hadis rasulallah yg pada zaman dahulu ada wanita yang sanggup mnerima sepasang kasut sahaja utk dijadikan sbgai mahar,,, tetapi mampu kah wanita pada hari ini mnerimanya??? teringat pula saya pada seorang muslimah yg sedang berbahas tentang nilai mahar,, dan saya mmberitahu hadis trsebut kpda muslimah trsebut,, tapi apa yg dibalas " JADI MAHAR UNTUK SYAZWANI HANYA SEPASANG KASUT JEE LAA YEE".. saya hanya mampu tersenyum saat mmbaca comment muslimah tersebut,,, saya nasihat kan supaya muslimah tersebut nikahi laa dengan org yg kaya yee,,=)

nabi juga pernah bersabda berilaa mahar kepada isterimu walaupun hanya dengan sebentuk cincin BESI,, =) jadi mahar hukum nya wajib,, jika tidak dibuat ia adalah dosa,, tetapi perkahwinan tetap sah tanpa mahar,, kerana mahar bukan rukun perkahwinan,, =)

dan teringat pula saya pada kata-kata ustazah FATIMAH yg mampu mmbuat meremang satu badan saya apabila dia mngatakan lagi rendah nilai mahar tersebut lagi tinggi nilai maruah seseorang wanita tersebut,,, dan teringat pula saya pada satu hadis nabi,,, pilihlah mahar yg sederhana kerana ianya lagu diberkati,, =)

tapi mesti anda musykil kan ade ke wanita yg sanggup menerima mahar yg rendah,,, jawapannya,, jika anda mnikahi wanita yg berilmu dan solehah,,, insyaAllah dia pasti mngerti dan mengetahui setiap hadis yg pernah disampaikan oleh Rasulallah tentang mahar ini,,, dan akhir sekali teringat pula saya pada kata-kata indah oleh Rasulallah ini,,, nikahi wanita itu kerana 4 perkara iaitu keturunan, harta, kecantikkan dan agama,, jadi pilihla agamanya maka kamu akan bahagia,,, sudah terang lagi bersuluh apabila nabi berkata PILIHLAH AGAMANYA!!
Nabi muhammad telah pun mmberikan landasan kepada umatnya utk mmilih terpulang kpada kita untk mnentukannya,,

SAYA SAYANG ALLAH SANGAT-SANGAT!!!

2 comments:

  1. Assalamualaikum,ukhti..tiada niat utk mggu,cuma ingin brkgsi sdkit ilmu...ana sring dtnya drpd shbt ana,kita prlu brusaha utk dptkn yg trbaik...brdsrkan surah An-Nur,ayat 26,ukhti ada nyatakan dibwh...bgaimana pula andai kita dpt jdh yg tidak baik...wlaupun kita sdh brusha utk dptkn yg trbaik..??adkh Allah sdg uji kita..??salam ukhwahfillah...

    ReplyDelete
  2. wa'alkmslm ya ukhti,, syukran kasiron sbb sudi bc entry ana,, =)

    ana pon sering terfikir yg macam enti fikirkan,, dan akhirnya ana dapat satu jawapan.. kite sbgai hamba ALLAH,, perlu yakin dgan sgala takdir yg ALLAH dah tetapkan untuk kite.. smua tuu satu ketetapan,, allah dah tntukan jodoh kite,, maut,, sgalanya di luh mahfuz.. smuanya tiada kompromi.. kite hnya prlu yakin.. ape yg kite boleh buat skrg hanyalaa berdoa dan terus berdoa untuk mndapat jodoh yg terbaik dan yg mlabuhkan cintanya pada ALLAH,, supaya kite tidak terlalai drpd mngingati NYA!! perlu berdoa drpd skrg kerana kite prlu ingat,, tidak smua doa kite sampai ke langit..

    mmg benar ukhti,, allah ingin mnguji kita,, apbila kita mndapt psngan yg kurg baik,, dan kite sbgai hamba harus mnrima sgala takdir itu,, kite kene kuat dalaman dan luaran,, kalau tak kuat dua-dua sbb tuu ade sesetngah pihak bila ade masalah jee terus blame allah,, nauzubillah,, jgan risau yee ukhti,, ape pon carilah jodoh yg bakal brsma di syurga kelak,, insyaALLAH..

    wahai wanita solehah,, jangan risau akan jodohmu kerana,, muslimin yang bijaksana tak akan terpaut pada wanita hanya pada kecantikkan,, lirikan senyum,, pada bicara mnggoda atau pada pujuk rayu seorang wanita yang meruntuhkan imannya.. telah tercatat seungkap nama lelaki di luh mahfuz untukmu.. cuma peribadinya ditentukan oleh sejauh mane ketinggian peribadimu,, jika kau tetap di atas jalan yang di redhai,, inshaAllah si dia turut di jalan yang same...

    SALAM UKHWAH!!

    ReplyDelete