Tuesday, January 31, 2012

bace novel tuh haram kee??

assalamualaikum w.b.t,, jgan lupe jawab salam saye yee,,=)

hurmp,, tertanya-tanya di sudut jauh dalam hati sy niee,, benarkah orang cakap bace novel tuh haram.. bile dgar nak gelak pon ade.. it's just a hobby ryte?? bukan nyee buat benda2 tak senonoh pon..


ALHAMDULILLAH,, I find the answer.. OUH ALLAH u guide me to the TRUTH!!

Ok cerita diee macam niee.. hidup kita nie terikat dengan 5 hukum,, iaitu HARAM,, WAJIB,, SUNAT,, MAKRUH,, HARUS.. hurmp,, dan hukum niee boleh berubah-ubah..



Contohnya,, kita bace novel untuk memenuhi masa lapang hukumnya harus,, tapi bila sampai meninggalkan solat hukumnya bertukar menjadi haram..

Contoh lain,, kalau bace novel-novel cintan yang banyak guna ayat2 power yang boleh menaikkan nafsu seseorang dan membayangkan yang lebih2 hukumnya kan dah jadi berdosa..


kadang2 ade novel yang menggalakkan "pegang2 tangan",, SMS yang melampau,, dan yang lagi terkejutnya penulis tuh seorang ISLAM.. so,, amat rugi jika kita mempunyai bakat untuk menulis yang telah diberikan oleh ALLAH tetapi telah menyalahgunakannya.. itulaa jadinya if seseorang itu mengamalkan islam separuh2 jee.. islam itu SYUMUL atau menyeluruh,, semua aspek kehidupan kita mesti dikaitkan dengan nilai2 islamik..=)


Jadi bila kita nak bace sesuatu buku tu pastikan kita buat research dulu pasal sesuatu tuh.. jgan senang2 jee nak bace buku yang bukan2!! jgan kotorkan pemikiran kita dengan idea2 penulis yang tak cuba untuk mencari KEREDAHAAN ALLAH dalam penulisannya..


Buku2 islamik pon ade jee cerita cintan2 niee,, tapi tak dek laaa OVER sangat2.. dan kalau korang pernah baca buku "PEMILIK CINTAKU SELEPAS ALLAH DAN RASUL" lagi best.. ade diee cerita macam mana nak mendapatkat keharmonian dalam rumah tangga =) lagi best..


Dan untuk pengetahuan anda semua tak semua buku2 NOVEL itu tiada nilai ISLAM nya..=) ADA,, tapi kuantiti nya sangat sedikit..=) kene pandai cari laaa.. saya dulu pon seorang peminat novel juga.. semua novel nak di bacanya,, tapi bila dah meningkat umur tuh,, semua bnda tuh kita boleh fikir kan baik buruknya.. seseorang itu pas ti akan membuat kesalahn dan ALLAH maha memberi pengampunan..


jadi anda belum terlambat untuk membaca novel2 islamik,, mudah-mudahan dengan membaca novel2 islamik kita mendapat pahala dan juga mendapat ilmu..=) insyAllah WAALLHUALAM..

No comments:

Post a Comment