Tuesday, May 22, 2012

jangan sesekali menghalalkan yang haram,, dan mengharamkan yang halal..

assalamualaikum w.b.t,, jangan lupe jawab salam saye.. entry nie untuk diri saya sndiri dan yg membaca..

lpas terbaca satu novel written by Dr Farhan Hadi & Ustazah Fatimah Syarha,, ada satu part tuh dia cerita pasal Ustazah Fatimah Syarha join satu PERSATUAN ISLAM.. bila bace part tuh,, teringat pulak penglibatan saya dalam satu persatuan utk hanya lebih kurang beberapa bulan nie yg boleh direlatekan..

" Jangan sampai FITRAH bertukar menjadi FITNAH ",, walaupun kita berada di bawah persatuan yang mendukung alquran dan assunah,, tetapi still kene ingat kita tetap ada batas2 pergaulan yg perlu kita jage antara laki & perempuan..

Satu yang best pasal Ustazah Fatimah Syarha nie,, dia sbgai seorang perempuan sangat menjaga maruah dia sehingga dia tak nak pon berhubung dgan ahli persatuan lelaki di luar,, if tak dek urusan pasal persatuan,, even mesage & emel skali pun dia tak suka..

walaupun presiden & naib presiden persatuan tuh yang kira baik laa,, yang jenis bawak alquran 24 hours try nak tackle ustazah fatimah syarha,, dia still tak layan.. sbbnye,, naib presiden tuh selalu msg ustazah fatimah syarha,, sometimes UTK KEJUTKAN BANGUN UTK QIAMULLAIL dan sbgainya.. even bunyi mcm bagus,, tapi engatlaa nie smua "NIAT TAK MENGHALALKAN CARA"..

Ustazah fatimah syarha slalu cakap,, kalau nak berkahwin dgan aku,, " JAUHI DIRIKU DEKATI WALIKU".. see,, bertapa kita(laki & perempuan) kene jage maruah kite.. harap2 PEPIAS akan menjadi persatuan yang btul2 mendukung alquran dan assunah.. tak salah utk kita contct,, tapi yang berkaitan dgan urusan yg penting2 jee laa k.. =) kalau nak tahu lagi bnyak bace laa buku tuh " cinta high class & cintaku kerana agamamu".. bila bace buku nie,, rase macam bnyak kene btulkan dalam diri yang still zero nie.. jom same2 manjadi hamba & perbtulkan diri.. =))

2 comments:

  1. hmmm, waalaikumussalaam

    email, phone, semua boleh jadi fitnah kan?
    even dalam fb saya kadang2 lelaki add atau msg,
    mereka macam tak faham kita perempuan macam mana.

    comment2, post2 dekat wall.
    kita tak sepatutnya layan la kan?
    takut2, boleh jadi fitnah pada diri kita juga org lain.

    bagus entry awak.
    di mana saya boleh dapatkan buku cinta high class tu ya?

    ramai yang saya kenal, perempuan bertudung labuh, dalam real life beliau menjaga tata tertib pergaulan tapi dalam fb, msg, tak menjaga. tetap berhubung, bahkan berlebih2an.

    itu membuatkan saya sendiri rasa, ah! yg bertudung labuh itu bukan pengukur iman serta ke'salihah'an mereka bahkan itu hanyalah hiasan bg lakonan mereka menjadi solehah.

    bg saya lebih baik jika bersederhana dalam setiap perkara. Qanaah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. buku nie boleh didapati kat kedai buku yg banyak jual novel.. mph,, popular,, kinokuniya mesti ada.. =)

      dalam buku cinta high class,, ustazah ada bgthu,, cinta itu fitrah.. maksudnya semula jadi.. kita sbgai manusia kene uruskan fitrah kita baik2..

      kalau benar kita sudah jatuh cinta,, urus fitrah kita baik2.. dalam buku "sebelum aku bernikah by hilal asyraf".. hilal still contct dgan tunang die b4 nikah,, tapi semua ada batasan..

      sy sokong bila awak cakap,, laki patut faham kita bila dalam FB.. sbb tuu jangan senang2 nak approved laki yg x dikenali.. bila dah approved maksudnya kita sndiri yg mmbawa ke next level..

      bersederhana laa dalam mnguruskan fitrah cinta niee,, jangan njadi terlalu ekstrem,, itu tak boleh,, ini tak bolehh,, sebalknya jadi macm hilal asyraf.. saya cadgkan awak belie juga buku sebelum aku bernikah by hilal asyrf published by PTS.. =)

      syukran ukhti,, ukhwah fillah abadan abada.. =)

      Delete